PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1135506
Mackansglt skrev:Jag körde med 16" centrumvända Daihatsu fälgar. Inga spacers eller dyligt och ingen sänkning av bilen. Däcken var 195/55 i fram och 205/55 i bak. Lite offroad stuk men jag gillade det. Den var dock väldigt trögstyrd speciellt med en liten träratt. :D :)


Bild
Vart hörde dem plåtfälgarna hemma från början?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135513
LarsBd skrev:Det går inte att få dit 5,5" eller bredare fälg på Amazon utan att överskrida max spårviddsökning oavsett ET
Jag hade 5,5" Shellby 500 fälgar från en -60-tals Ford Mustang på min PV utan spacers. Dom var nedsvarvade vid bromsoken fram. Vad jag mätte så var det inom toleransen (22mm har jag för mig) på spårvidden. Hade 185/65x15 däck och det rullade fint. Dom fälgarna hade suttit på en Amazon innan, och som jag skrev innan hade en kompis 5,5" fälgar från en -50-tals Ford Galaxie utan problem på sin Amazon. Amazon 123 GT hade om inte original så åtminstone som tillbehör 5,5" fälgar och så även P1800 om jag inte är helt fel underrättad. På -70-talet var dessa fälgar "högsta mode" i vissa kretsar och detta var innan ordet spacer var uppfunnet.
#1135540
@robinb3rgsten: vad jag vill uppnå är att fylla ut hjulhusen utan att det tar i när man har passagerare i baksätet. Samt en liiite tuffare look..
Om man ,som jag nämnt, bortser från det "olagliga" så går borde det gå att bredda en hel del utåt.
Utav någon anledning vill jag undvika de klassiska 5 och halvorna.
Vill även undvika att centrumvända eller bredda orginalfälgar.
Borde finnas en standard Volvo fälg som man kan trycka dit... (och få det snyggt)..eller ?
Kan 15" 740 Turbofälgar se bra ut ? (med spacers)

Andra förslag mottages tacksamt !

OBS, är +50 så det byggs ingen "raggarbil".. :wink:
#1135639
Irokee skrev:vad jag vill uppnå är att fylla ut hjulhusen utan att det tar i när man har passagerare i baksätet. Samt en liiite tuffare look..
Vad är en tuffare look, innebär det större rulldiameter och bredd eller ett par varv eltejp på fälgarna? För att få större rulldiameter med 65 profil måste du nog upp till 205 vilket är väldigt breda däck, 185 är märkbart mindre än originalhjul. Överväg 16" fälg om du ska ha lågprofil så slipper du ha så breda däck, själv köpte jag 195/70 för att få lite gummi i hjulhusen.
lennarte skrev:Vad jag mätte så var det inom toleransen (22mm har jag för mig) på spårvidden.
Amazon 123 GT hade om inte original så åtminstone som tillbehör 5,5" fälgar och så även P1800 om jag inte är helt fel underrättad.
Volvo godkänner endast 15mm spårviddsökning på Amazon, från 1315 till 1330mm. Kombi har 4,5" fälg med en rimlig frigång mot fram och bakvagnsdetaljer, jag skulle inte använda en fälg som breddas mer än den inåt. Detta betyder att all breddning måste ske utåt och max 15mm/fälg för att vara laglig vilket innebär att 5" är bredast möjliga bötesfria fälg.
5,5" fälg har aldrig varit tillbehör till Amazon och har aldrig sålts av Volvo för gatbruk eftersom den ej är godkänd. Sista 2 årsmodellerna av 1800 serien hade 5,5" fälgar liksom en eller några få årsmodeller av 164 men de fälgarna passar ej på någon modell av Amazon eller 1800 -69.
#1135659
Själv har jag spacers på min kombi till 5/108 och V70 plåtisar med dubbdäck 205/60 16
Det går alldeles utmärkt,dessutom så är den sänkt 2 cm runt om...går mycket stadigt o fint på vägen.
#1135743
Okej de går o åka med alla möjliga kombinationer o de är mycket en smaksak vad som blir bra. Själv har ja haft 30mm spacers runt om och 17x7.5 " fälgar med et runt 40 med 215 40 17" på 2 av mina Amazon er och de ihop med kapade fjädrar typ 2,5 varv runt om så ganska lågt.
#1135744
robinb3rgsten skrev:Okej de går o åka med alla möjliga kombinationer o de är mycket en smaksak vad som blir bra. Själv har ja haft 30mm spacers runt om och 17x7.5 " fälgar med et runt 40 med 215 40 17" på 2 av mina Amazon er och de ihop med kapade fjädrar typ 2,5 varv runt om så ganska lågt.
Här är bild på den ena dock innan de blev sänkt
#1135745
robinb3rgsten skrev:
robinb3rgsten skrev:Okej de går o åka med alla möjliga kombinationer o de är mycket en smaksak vad som blir bra. Själv har ja haft 30mm spacers runt om och 17x7.5 " fälgar med et runt 40 med 215 40 17" på 2 av mina Amazon er och de ihop med kapade fjädrar typ 2,5 varv runt om så ganska lågt.
Här är bild på den ena dock innan de blev sänkt
http://www.garaget.org/?car=24717&image=456972 bra om man lägger in länken med
robinb3rgsten skrev:Okej de går o åka med alla möjliga kombinationer o de är mycket en smaksak vad som blir bra. Själv har ja haft 30mm spacers runt om och 17x7.5 " fälgar med et runt 40 med 215 40 17" på 2 av mina Amazon er och de ihop med kapade fjädrar typ 2,5 varv runt om så ganska lågt.
#1135793
Tack mina herrar, jag är mycket tacksam för Edra inlägg/svar !
Det lutar åt spacers och..... :wink:

//Micke K
#1139644
@djrogga...
Jag har fått tag i en uppsättning 5 ekrade gråa 15" alufälgar från 850 (el V70 ?)
Vilka spacers använde du ?
Köpte vart ?

Tackar och bockar !
//Micke K

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]