PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#1118210
Kolven är något lyft på tomgång men så lite att det inte är uppenbart. B18 Strombergförgasaren med skruvbart munstycke har inte någon temperaturkompensator. En grov justering av munstycket (som kan vara ganska exakt) är att efter varmkörning helt enkelt skruva upp munstycket till mager blandning och därifrån skruva ner munstycket så pass att motorn svarar på gasen riktigt. Vid mager blandning brukar motorn inte svara direkt vid gaspådrag. Detta fungerar dock inte vid sliten nål/munstycke då tomgångsblandningen blir för fet och CO halten blir för hög för besiktningen.
På en 50 år gammal Amazon är moderniseringar som t.ex. delad rattstång och bromsservo inget att förvånas över.
Denna felregistrering av årsmodell i bilregistret är relativt vanlig för årsmodell 61-63 men mig veterligt förekommer ej så sent som 67. Den har troligen inget med första registreringsdatum att göra utan är misstag i överföringen från kortregister till data. man behövde 2 siffror till årsmodellsrutan och skrev in de första 2 siffrorna som fanns. Kanske hade samtliga bilar som fick fel årsmodell tillverkningsperioden angiven som årsmodell i kortregistret och därmed blev ett år äldre i datasystemet.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1119033
Vill bara meddela att Herr Stromberg har fått ge sig. Centrering av nål och nya O-ringar gjorde susen.
Nu spinner B18 gott och lugnt.

Satsar på besiktning till veckan.
MVH
Micke K
Ekerö
Användarvisningsbild
av lennarte
#1119237
Irokee skrev:Nu spinner B18 gott och lugnt.
Visst kan man känna sig nöjd när man "får till det"
Användarvisningsbild
av Irokee
#1120455
Vill bara meddela att "pärlan" nu gått igen besiktningen u.a. :)
Ganska kul att få kommentarer när de ser att varenda bussning/kulled var bytt och hela framvagnen/bakvagnen var nedtagen blästrad och målad..
Enda nedslaget var ett dåligt torkarblad.
CO-halten låg på över 11 när vi började, men killarna på Carspect var hyggliga så efter en stunds mekande fick jag ner den till under 3...
Men då gick den dåligt på vägen därifrån....

Nu avslutar vi denna tråd, får säkert anledning att ta upp nya funderingar då jag fick för mig att vxl-lådan började låta lite illa..(oljebyte ?)

//Micke K-Ekerö

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]