- ons 19 okt 2016, 20:01
#1118210
Kolven är något lyft på tomgång men så lite att det inte är uppenbart. B18 Strombergförgasaren med skruvbart munstycke har inte någon temperaturkompensator. En grov justering av munstycket (som kan vara ganska exakt) är att efter varmkörning helt enkelt skruva upp munstycket till mager blandning och därifrån skruva ner munstycket så pass att motorn svarar på gasen riktigt. Vid mager blandning brukar motorn inte svara direkt vid gaspådrag. Detta fungerar dock inte vid sliten nål/munstycke då tomgångsblandningen blir för fet och CO halten blir för hög för besiktningen.
På en 50 år gammal Amazon är moderniseringar som t.ex. delad rattstång och bromsservo inget att förvånas över.
Denna felregistrering av årsmodell i bilregistret är relativt vanlig för årsmodell 61-63 men mig veterligt förekommer ej så sent som 67. Den har troligen inget med första registreringsdatum att göra utan är misstag i överföringen från kortregister till data. man behövde 2 siffror till årsmodellsrutan och skrev in de första 2 siffrorna som fanns. Kanske hade samtliga bilar som fick fel årsmodell tillverkningsperioden angiven som årsmodell i kortregistret och därmed blev ett år äldre i datasystemet.
På en 50 år gammal Amazon är moderniseringar som t.ex. delad rattstång och bromsservo inget att förvånas över.
Denna felregistrering av årsmodell i bilregistret är relativt vanlig för årsmodell 61-63 men mig veterligt förekommer ej så sent som 67. Den har troligen inget med första registreringsdatum att göra utan är misstag i överföringen från kortregister till data. man behövde 2 siffror till årsmodellsrutan och skrev in de första 2 siffrorna som fanns. Kanske hade samtliga bilar som fick fel årsmodell tillverkningsperioden angiven som årsmodell i kortregistret och därmed blev ett år äldre i datasystemet.