PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1103644
Hej Forum,
Går så sakteliga framåt med Amazonen-67 (se annan tråd gällande framvagnsfrågor...).
Siktar på besiktning i September (i år !!)
Frågor:
- Har rivit ner hela bakaxeln (Spicer) för bussningsbyte. Något annat man ska passa på att göra då axeln ändå ligger på bänken ? Byta packbox pinjong ? Behövs en massa specialverktyg ?
- Bakhjulslager, ett litet glapp kan kännas axiellt (in-ut) och "radiellt" (upp-ner), när vet man om dessa ska bytas ? Hade inget "oljud" i bakändan då bilen ställdes undan för 15 år sedan...
- Bromsservot, när vet man om ett sådant behöver renoveras ? Brukar dessa servas på något sätt ? Filterbyte ?
- Tändspolen ser för "käss" ut, rostig och dj... Är en std med vajer in i kupén. Vajern går ej till tändningslåset. Vill byta men ej till orinal (för dyr...). Vilka alternativ finns det ?
- Andra tips mottages tacksamt !
Då vi är bara 3 el 4 ägaren så har bilen bara gått 17-18K mil (om nu mätaren stämmer...)

Stort tack Forum !

//Micke K
av Arne
#1103660
Har du glapp i bakaxeln bör du titta på lagren, ser du spår i lagerbanorna så byt lagret, byt även tätningarna innanför lagret och fetta in lagren på nytt. Du kan även byta filttätningen som sitter utanför lagret. Lagret smörjs nämligen med fett oljetätningen sitter innanför lagret. Ser det torrt och fint ut under medbringaren till mellanaxeln behöver du inte byta tätningen där. Kolla så avluftningen är öppen och att det sitter en slang där på axelns ovansida. Då du justerar bakhjulslagren så shimsas de på axelns högra sida, inga glapp ska förekomma. Verktyg du behöver till detta är inga specialverktyg förutom om du ska lossa medbringaren, då behöver du en avdragare till detta.

Bromsservot renoverar du om du inte har någon servoeffekt kvar eller om det försvinner bromsolja i servot, detta märker du om du trampar ner bromspedalen och motorn börja ryka vitt så försvinner bromsolja in i insuget.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1103680
Original (utan rattlås) går vajern till tändlåset. Det är en komplett enhet. Många "byggdes om" till rattlås när det kom som original (140 -67). Då "satte" man original tändlås i läge "tändning på", tog ut låscylindern, monterade en bricka över hålet och kopplade kablarna från rattlåset till baksidan på original tändlås. Då blev rattlåset stöldskydd och inte stålvajern och du kan montera en "vanlig" tändspole och plocka bort "resterna" av original tändlås och tändspole. Ibland (sett några stycken) har vajern blivit kapad (stulen någon gång??) och tändlåset ersatt med något "standard" tändlås, då hänger ju vajern under instrumentpanelen och kabeln i är skarvad med en sockerbit eller kabelsko. Men som sagt original är tändlås och tändspole en komplett enhet.
av Rådlös
#1103697
Man kan ju förtydliga här för sentida hobbymekare. Stålvajern är ingen stålvajer i den betydelsen som man tänker för en stålvajer. Det är i stället kabeln mellan tändningslåset och tändspolen som går inne i en stålarmering för att försvåra tjuvkoppling. Och tändspolen ser inte ut som, och är inte monterad som "vanliga" tändspolar. Ett sätt av flera för att försvåra för biltjuvar.
av Amarace
#1103839
Och den armeringen är effektiv ;) Tog nog 5 min innan jag hade startat min Amazon när jag tappat nyckeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1103878
Svärfar fick byggt om sin -66-a Amazon med "rabatterat pris" på Volvo i slutet på -60-talet när hans dotter och dåvarande pojkvän fick bilen stulen när dom var på bio. Den var försäkrad i Volvia. Svärmors -68-a var redan ombyggd när hon köpte den -72. Då hade dom bytt svärson (till mig :lol:) Sedan när jag jobbade på Esso Bilverkstad byggde jag om några. När jag renoverade och byggde om min PV -62-a monterade jag ett begagnat rattlås från en annan Amazon (Sport) -66 som jag tog delar på. Är det någon som vill ha rattlås på en PV/Duett kan beskriva hur jag gjorde. Det var betydligt mer jobb än på Amazonen. PV-n har ju ett "ytterrör" på rattstången hela vägen.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1103937
Så det kan alltså vara så att min 67:a är ombyggd i och med att den har rattlås.... ?
Måste krypa under instrumentpanelen och kolla lite bättre hur det ser ut där "tjockvajern" slutar...
Om den är det så ska det alltså sitta ett g:a "skrotat" tändningslås där.. ?
Återkommer i ärendet ;-)
//MKN
Användarvisningsbild
av lennarte
#1104023
-67 Amazon hade inte rattlås original. Möjligtvis -69, den var mer lik 140, bl.a bromsar, vajerkoppling m.m och så hade den B20 motorn. Om de inte är gjort något annat med den sedan ombyggnaden till rattlås så sitter där en blank rund bricka c:a 15 - 20 cm höger om ratten. Någon cm nedanför den brickan sitter 2 skruvar som håller fast det gamla tändlåset (om det finns kvar), annars är där 2 tomma hål och en kanske annan knapp i hålet. Jag hade en potensiometer som jag kunde "styra" pausreläet till vindrutetorkarna med
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]